czwartek, 17 lipca 2014

Jak uzyskać kosztorys inwestorski od zamawiającego?

Uzyskanie dokumentów, na podstawie których zamawiający szacuje wartość zamówienia, może być przydatne dla wykonawców z kilku powodów.

Po pierwsze, może stanowić pomoc w weryfikacji prawidłowości kalkulacji ceny oferty. Po drugie, w przypadku nieprawidłowości tych dokumentów wykonawca może zakwestionować wartość szacunkową zamówienia, co może być istotne w niektórych przypadkach (np. przy późniejszym kwestionowaniu rażąco niskiej ceny). Po trzecie, w razie unieważnienia postępowania, dla którego podstawę stanowiło przewyższenie budżetu zamawiającego przez cenę najkorzystniejszej oferty, nieprawidłowy szacunek wartości zamówienia może stanowić uzasadnienie dla dochodzenia zwrotu kosztów związanych z przygotowaniem oferty.

Jaka jest zatem podstawa prawna żądania wydania przez zamawiającego dokumentów, na podstawie których oszacowana została wartość zamówienia?
  • art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy PZP;
  • art. 96 ust. 3 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy PZP oraz
  • art. 2 ust. 1 w  zw. z art. 1 ust. 1 oraz art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r., nr 112 poz. 1198).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy PZP postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne, a zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem tylko w przypadkach określonych w ustawie.

Ustawa PZP, a także żadna inna ustawa nie ogranicza wykonawcom oraz innym podmiotom zainteresowanym przebiegiem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, dostępu do informacji, na podstawie których zamawiający publiczny dokonuje szacunku wartości zamówienia. Z zasady jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wynika zatem obowiązek udostępnienia informacji także związanych z postępowaniem, w tym planowanych kosztów, kosztorysu inwestorskiego, dokumentów załączonych do wniosku o wszczęcie postępowania.

Ponadto, według WSA w Łodzi (sygn. Akt SA/Łd 356/12) na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną. W art. 6 ust. 1 u.d.i.p. ustawodawca wskazał jedynie przykładowo rodzaje spraw, których mogą dotyczyć informacje o charakterze informacji publicznych. Doktryna oraz orzecznictwo sądowe, w oparciu o ogólną formułę ustawy, a także konstytucyjną konstrukcję prawa do informacji zawartą w art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, przyjmują szerokie rozumienie pojęcia "informacja publiczna". Za taką uznaje się treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej lub podmiotu niebędącego organem administracji publicznej, związanych z nimi, bądź w jakikolwiek sposób ich dotyczących. Są nią zatem zarówno treści dokumentów bezpośrednio przez nie wytworzonych, jak i te, których używają przy realizacji przewidzianych prawem zadań, nawet gdy nie pochodzą wprost od nich.

(…) kosztorys inwestorski sporządzany przez organ administracji publicznej w toku postępowania o udzielenie zamówienia na realizację zadania publicznego stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 1 i 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej, podlega zatem udostępnieniu w trybie tej ustawy. Z kolei przepisy ustawy prawo zamówień publicznych nie zawierają takich regulacji, które a priori wyłączałyby w każdym przypadku uwzględnienie wniosku o udostępnienie takiego dokumentu jak kosztorys inwestorski, zwłaszcza po zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia.

W mojej ocenie art. 96 ust. 3 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy PZP może stanowić samodzielną podstawę żądania wydania przez zamawiającego przedmiotowych dokumentów. Będzie to możliwe zawsze gdy dokumenty te stanowić będą załączniki do protokołu postępowania. Jeśli tak się nie stanie (dokumenty te nie będą załączone do protokołu), to wykonawca w podstawach prawnych żądania powinien także wskazać na art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy PZP oraz ww. przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz