Uzyskanie
dokumentów, na podstawie których zamawiający szacuje wartość zamówienia, może
być przydatne dla wykonawców z kilku powodów.
Po pierwsze, może stanowić pomoc w weryfikacji
prawidłowości kalkulacji ceny oferty. Po drugie, w
przypadku nieprawidłowości tych dokumentów wykonawca może zakwestionować
wartość szacunkową zamówienia, co może być istotne w niektórych przypadkach (np.
przy późniejszym kwestionowaniu rażąco niskiej ceny). Po trzecie, w razie
unieważnienia postępowania, dla którego podstawę stanowiło przewyższenie
budżetu zamawiającego przez cenę najkorzystniejszej oferty, nieprawidłowy
szacunek wartości zamówienia może stanowić uzasadnienie dla dochodzenia zwrotu
kosztów związanych z przygotowaniem oferty.
Jaka jest zatem podstawa prawna żądania wydania
przez zamawiającego dokumentów, na podstawie których oszacowana została wartość
zamówienia?
- art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy PZP;
- art. 96 ust. 3 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy PZP oraz
- art. 2 ust. 1 w zw. z art. 1 ust. 1 oraz art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r., nr 112 poz. 1198).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy PZP
postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne, a zamawiający może ograniczyć
dostęp do informacji związanych z postępowaniem tylko w przypadkach określonych
w ustawie.
Ustawa PZP, a także żadna inna ustawa nie ogranicza
wykonawcom oraz innym podmiotom zainteresowanym przebiegiem postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, dostępu do informacji, na podstawie których
zamawiający publiczny dokonuje szacunku wartości zamówienia. Z zasady jawności
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wynika zatem obowiązek
udostępnienia informacji także związanych z postępowaniem, w tym planowanych
kosztów, kosztorysu inwestorskiego, dokumentów załączonych do wniosku o
wszczęcie postępowania.
Ponadto, według WSA w Łodzi (sygn. Akt SA/Łd
356/12) na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej każda
informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną. W art. 6 ust. 1
u.d.i.p. ustawodawca wskazał jedynie przykładowo rodzaje spraw, których mogą
dotyczyć informacje o charakterze informacji publicznych. Doktryna oraz
orzecznictwo sądowe, w oparciu o ogólną formułę ustawy, a także konstytucyjną
konstrukcję prawa do informacji zawartą w art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji
Rzeczpospolitej Polskiej, przyjmują szerokie rozumienie pojęcia
"informacja publiczna". Za taką uznaje się treść wszelkiego rodzaju
dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej lub podmiotu niebędącego
organem administracji publicznej, związanych z nimi, bądź w jakikolwiek sposób
ich dotyczących. Są nią zatem zarówno treści dokumentów bezpośrednio przez nie
wytworzonych, jak i te, których używają przy realizacji przewidzianych prawem
zadań, nawet gdy nie pochodzą wprost od nich.
(…) kosztorys inwestorski sporządzany przez organ
administracji publicznej w toku postępowania o udzielenie zamówienia na
realizację zadania publicznego stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 1
i 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej, podlega zatem udostępnieniu w
trybie tej ustawy. Z kolei przepisy ustawy prawo zamówień publicznych nie
zawierają takich regulacji, które a priori wyłączałyby w każdym przypadku
uwzględnienie wniosku o udostępnienie takiego dokumentu jak kosztorys
inwestorski, zwłaszcza po zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia.
W mojej ocenie art. 96 ust. 3 w zw. z art. 96 ust.
2 ustawy PZP może stanowić samodzielną podstawę żądania wydania przez zamawiającego przedmiotowych dokumentów. Będzie to możliwe
zawsze gdy dokumenty te stanowić będą załączniki do protokołu postępowania.
Jeśli tak się nie stanie (dokumenty te nie będą załączone do protokołu), to
wykonawca w podstawach prawnych żądania powinien także wskazać na art. 8 ust. 1
i ust. 2 ustawy PZP oraz ww. przepisy ustawy o dostępie do informacji
publicznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz